Poslední zářijový týden se nesl v duchu nové celoroční hry. Zapojit do ní se může kdokoliv, včetně rodičů. A tak děti celý týden jen trénují (ve škole i doma) a o ničem jiném nemluví. Pravidla jsou jednoduchá – člověk stoupá po různých úrovních (od menších po větší a silnější zvířata), až se na konci může stát dračím bojovníkem, který porazí prastaré zlo. Začali jsme na první úrovni, zaměřené na základní sílu – Mravenec.
Další novinkou pro tento týden se stal Matemág (interaktivní výuka matematiky dle prof. Hejného), který sklidil hned od počátku velký úspěch – vtáhl do děje, bavil a děti dlouho udržely pozornost. Fyzikální simulace PhET (interaktivní výuka fyziky) děti také hodně bavila. Viky a Klárka bez většího vysvětlování sami s velkým zájmem spočítali několik úrovní Matemágových pavučin před tím, než jsme začali. Pepíček vytvářel vlastní dráhu pro skatemana. Ve výsledku tablet bavil a učil nejenom matematiku a fyziku, ale i trpělivost při střídání. Vyzkoušeli jsme také několik pokusů. Při nich jsme se kromě toho, jak a proč pokusy fungují, učili dohodnout si pořadí toho, kdo co bude dělat, a trpělivost při přípravě pokusů. Také jsme zjistili, že pokus nemusí napoprvé vyjít a je potřeba hledat správný poměr ingrediencí.
Ufoni pokračují v tvorbě svého deníku. Určitě stojí za povšimnutí, jak se dokážou před tvorbou koncentrovat, zavřít oči a zaměřit se na sebe. Při tvoření pak pracují všichni klidně a tiše. Učili jsme se také vyjmenovaná slova po B a slova příbuzná. Pokud nemusí děti nic psát, jsou nadšené! Přiřazují kartičky, diskutují a spolupracují. Zkrátka kreativní manuální činnost vítězí zatím nad potřebou něco písemně uchovat. 🙂 Klapačky zase zkoušejí meditovat. Je milé pozorovat, jak hmouří oči a všemožně se snaží sedět klidně jako žabka. Leon a Máťa mají dráhu žáby slušně nastartovanou.
Pomocí perlového materiálu (Montessori pomůcka) si děti procvičovaly součty vyšších čísel a jejich rozklady a také násobily. Bylo překvapující, jak všechny děti postavily náročné stavby, které pak s lehkostí převáděly na čísla. Když je potom pomocí číselné Montessori tabulky zapisovaly, sčítaly do 2000. Některé děti také prokázaly velkou míru kreativity, když došly tabulky s předepsanými čísly (např. tabulka s číslem 1000), tak si pomohly tím, že si číslo rozložily do menších čísel, k nimž byly tabulky k dispozici (500 + 200 + 200 + 100). Starší děti to moc bavilo a vyžadovaly stále další zadání. Při autorské dílně děti samy ve dvojicích vymýšlely pohádku, kdy každý vždy napsal jednu větu. Leonek s Pepíčkem pak s vymýšlením pokračovali ještě celé odpoledne, přilepovali další a další listy A4 a psali nekonečný příběh. Holky přišly s nápadem, že budou postupně psát další díly a vytvoří si svou knihu.
Ve středu jsme si zazpívali písničku Počtář, kterou jsme i výtvarně ztvárnili na plakát. Míša V. nám ukazoval, kde se právě v textu nacházíme. Kromě intelektuálního vyžití jsme také pracovali rukama. Vyklidili jsme si malý sklad, který máme vedle naší třídy, Radek nám ho v pátek vymaloval a my se můžeme těšit z nového prostoru, který se otevírá dosud netušeným možnostem. 🙂
V pátek se nás sešlo vcelku málo, přesto jsme se nenudili. Povídali jsme si o sv. Václavu, vyluštili křížovku, osmisměrku i matematického hada a zjistili tak o našem patronovi další informace. Po svačině jsme se vydali podívat na koně k Šídlovskému rybníku a po cestě zpět jsme si zařádili na hřišti. Odpoledne si děti vyráběly prapory z dřevěných tyčí a krepového papíru a hrály si na vojsko.